Pages

Saturday 10 December 2011

Inginku melihat angin

Jika ditanya apakah impian , maka apakah yang akan anda perjawabkan . Adakah anda hanya akan menjawab " impian itu adalah sesuatu yang kita impikan dan kita ingin mencapainya " . Kalau saya , itulah yang saya jawab =P . Tidak dapat lagi untuk saya memikirkan apa yang dimaksudkan dengan impian . Dan saya tidak boleh mengulas jauh kerana jika ditanya , semua orang akan menjawab berdasarkan apa yang telah dia pelajari dan fahami mengenai impian . Jadi senyap ~

INGINKU MELIHAT ANGIN



Ia datang dari sesuatu yang tiada dan menjadi realiti .
Ia datang dan mengubah langkah berjalan aku menjadi berlari .
Aku tahu tidak semua perkara mampu dimiliki di sini .
Aku tahu dunia ini tidak mampu mewarnakan beribu impian .

Seperti impian aku untuk melihat angin .....
Walau telah dikatakan siapalah aku untuk mengimpi ,
tetapi apakah itu cukup untuk tetap menutup mataku dari cuba melihat .
Inginku melihat angin .
Tidak boleh tidak aku terpaksa berkata dan bersetuju 
bahawa aku adalah seorang pengimpi yang tidak mengenal putus usaha .

Impian itu semakin kuat tanpa disedari ,
apabila aku membuka mata untuk melihat realiti .
Tanpa perasaan walau sejuta kali aku tahu ,
betapa impian itu cuma satu impian yang tidak menghitung usaha ,
kerana aku tidak mampu untuk mengakhiri mulanya
Namun.....

Aku hanya ingin melihat angin .
Jika tiada sesiapa di sini yang menyokong aku,
maka berubahkah hidup aku yang berjalan seperti biasa ?
Aku akan berlari di jalanku sendiri.....
Aku hanya mengejar impianku sendiri.....
Aku tetap berdiri pada pegangan ku sendiri.....
Tidak salah untuk melihat angin .

Walau telah dikatakan siapalah aku untuk mengimpi .
Walau seribu kali dikatakan angin tidak dapat dilihat .
Walau aku tahu aku mengejar impian mustahil .
Namun dalam jalan dan peganganku ini
aku yakin pada suatu masa di sana ,
angin itu akan dapat kulihat .

*    *    *    *    *    *    *    *

Alhamdulillah selesai sudah satu sajak . Mengambil masa lebih dari sejam untuk selesai (sambil-sambil minum kopi dan menonton Kids on 2) . Saya berharap hobi saya yang satu ini dapat memberi manfaat kepada sesiapa yang membaca . Dan berharap kepada sesiapa yang membaca dan mendapat manfaat darinya , maka diharapkan untuk menyebarkan supaya ramai yang memperoleh kebaikannya .

Mengenai sajak , maaf kerana (saya rasa) rasanya isinya terlampau berbunga sehingga agak sukar untuk difahami . Tetapi saya lebih suka untuk berbuat begitu supaya lebih banyak manfaat . Maksudnya , pemahamanya lebih umum supaya lain orang yang membaca lain pengajaran yang akan dia dapat . InsyaAllah.. asalkan rajin berfikir .

Secara teknikalnya ini adalah sajak kedua yang dikarang sendiri dan saya mendapat idea ini daripada lagu Laskar Pelangi daripada Nidji dan terjemahan lagu Uninstall nyanyian Chiaki Ishikawa .
Walau jika dilihat betul-betul , saya hampir meniru gaya lirik lagu jepun ini , tetapi tetap lain sebenarnya . Actually saya mengambil tema dan lirik berinspirasikan lagu Laskar Pelangi dan struktur dan gaya ayat daripada lagu uninstall . Diharap ianya tidak melanggar hak cipta terpelihara XD .

Itu sahaja , wallahu a'alam.

kekkaca
Shah Alam
11/12/2011
12.03 pm

1 comment:

  1. sangat bagus. cuma rangkai kata agk panjang untuk sajak. tak begitu?

    ReplyDelete